Kolik ušetříte, závisí na mnoha faktorech.
Elektromobilitu jsme v posledních letech vnímali především jako environmentální problematiku. Jak se však vývoj spalovacích motorů stává stále dražším zejména kvůli zpřísňování emisních limitů, ruku v ruce se s tím vynořuje další otázka. Nemělo by být moje následující auto elektrické, neboť se to finančně vyplatí?
Elektromobilita je výhodnější zejména na Západě
Nejen trendy v nabíjení, ale také v prodeji elektromobilů v západní Evropě naznačují, že postupná elektrifikace se v některých zemích začíná vyplácet nejen ekologicky, ale i ekonomicky. Potvrzuje to studie společnosti LeasePlan z roku 2020, podle které byl elektromobil výhodnější v 508 z 912 sledovaných případů.
Studie zahrnuje 13 zemí Evropské unie a porovnává 912 situací, ve kterých se mohou automobily ocitnout. Zatím nejpodrobnější studie tohoto druhu brala v úvahu parametry jako celková cena automobilu, spotřeba paliva, jiné provozní náklady jako servis či daňové zatížení a možná zvýhodnění v dané zemi.
Porovnávala automobily několika segmentů (Renault Zoe a Peugeot 208, Nissan Leaf a VW Golf, Tesla Model 3 a BMW 3 a Audi e-tron s Mercedes-Benz GLE) s různým ročním nájezdem (20, 30 a 40 tisíc kilometrů) a různou dobou vlastnictví (36, 48 a 60 měsíců).
Přizpůsobíme-li podmínky našemu trhu, ve kterém je daňové zatížení pro elektromobily stejné jako pro vozidla se spalovacím motorem, elektromobil vychází asi o pětinu levněji na údržbu a až o polovinu levněji při spotřebě elektrické energie.
Proti elektromobilitě hovoří vyšší pořizovací cena, a tedy i větší ztráta hodnoty při následném prodeji ao něco vyšší opotřebování pneumatik kvůli větší hmotnosti a točivému momentu elektroaut.
Segment vozu je klíčový
Elektromobily u nás nemají řadu výhod, jejich registrační poplatky jsou však na nejnižší sazbě nezávisle na výkonu motoru, což ocení zejména zájemci o silnější elektromobil. Pokud byste namísto turbodieselové Škody Kodiaq 2,0 TDI se 147 kilowatty zvolili srovnatelnou Škodu Enyaq iV 80, na registraci jednorázově ušetříte 435 eur.
„Registrační poplatky jsou v případě BEV (bateriové elektrické vozidlo) na nejnižší sazbě bez ohledu na výkon motoru a v případě PHEV (plug-in hybridní elektrické vozidlo) je registrační poplatek snížen o 50 procent,“ uvádí tiskové oddělení Ministerstva hospodářství Slovenské republiky.
Zajímavé je srovnání návratnosti investice do elektromobilu v různých kategoriích. Vyšší cena baterie způsobuje, že malé elektromobily mají výrazně vyšší cenu než konkurenční malá auta, což pro ně představuje výrazný handicap iv západní Evropě.
Rozdíl se však postupně zmenšuje s najetými kilometry a kategorií vozidla. Při srovnání Audi e-tron a Mercedes-Benz GLE je již při nájezdu 20 000 kilometrů elektromobil výhodnější až o skoro 14 procent.
Jak by tedy mohl v dohledné době ušetřit na elektromobilitě slovenský zájemce o podobně velké SUV?
Do srovnání se dostala tři vozidla, která by denně najela 42 kilometrů do práce a zpět a osm kilometrů v rámci města do obchodu či pro děti ze školy. Referenčními vozy jsou Škoda Kodiaq se 110 kW turbodieselem 2,0 TDI, Škoda Kodiaq s benzinovým 1,5 TSI a pohonem jedné nápravy ve výbavě Style a Škoda Enyaq iV 60 s pohonem jedné nápravy, pěti místy k sezení a výkonem 1.
Doma ušetříte na provozu až čtyřnásobně
Zatímco u benzinového modelu vycházejí náklady na 50kilometrový okruh přibližně na 4 až 4,8 eura, turbodieselová varianta poskytuje stejnou vzdálenost za 2,8 až 3,5 eura.
Co na to elektromobil? Už letmý pohled do ceníků dodavatelů elektrické energie naznačuje, že objem ušetřených peněz závisí zejména na způsobu, jakým elektromobil nabíjíte. Rozdíly v domácím nabíjení nebo nabíjení od různých poskytovatelů energie se totiž výrazně liší.
Zdaleka nejlepším řešením je domácí nabíjení pomocí wallboxu, na které distribuční síť ZSE poskytuje speciální zvýhodněný tarif. Díky ní umíte svůj elektromobil nabíjet za cenu 0,092 eura za kilowatthodinu, což při průměrné spotřebě Enyaqu iV 60 (14,6 až 16,4 kWh/100 km) vychází na 67 až 75 centů na referenční okruh 50 kilometrů. Je to více než čtyřnásobný náskok oproti turbodieselu.
Situace se však rapidně mění, pokud možností domácího nabíjení nedisponujete. Pro takový případ je porovnání ceníků dvou největších provozovatelů rychlonabíjecích stanic ZSE Drive a GreenWay.
Cena 0,29 eur za kilowatthodinu je stejná u programu Partner od ZSE i Energie Max od GreenWay. Cena za ujetý denní okruh by tak byla na úrovni 2,1 až 2,3 eura, což je mírně výhodnější než turbodiesel. Greenway má však větší měsíční poplatek než ZSE, tedy 24,9 vs. 9 eur.
Pokud vezmete v úvahu celkovou cenu vozidla, výhodnost vyšší investice se vám ukáže poměrně přesně. Základní cena Kodiaqu s benzinovým motorem 2,0 TSI je 32 060 eur, přičemž za turbodiesel zaplatíte 34 650 eur. Srovnatelný Enyaq iV 60 vychází na 39 490 eur.
Cenový rozdíl tak doběhnete s elektromobilem při domácím nabíjení po asi 100 000 ujetých kilometrech ve srovnání s benzinovým modelem, přičemž ve srovnání s turbodieselem musíte přidat ještě přibližně 30 000 kilometrů.
Při používání výhradně rychlonabíjecích stanic se o návratnosti investice mluvit nedá. Situaci by však mohly zlepšit daňové úlevy či jiné benefity, které vlastnictví elektromobilů přináší na jiných trzích než bezplatný vjezd do centra města, bezplatné parkování či nižší silniční daň. Podle Ministerstva hospodářství Slovenské republiky to vypadá, že situace se brzy změní k lepšímu iu nás.
„Máme zájem podpořit nákup elektromobilů, výzva však nebude vypsána dříve než v závěru roku 2021. Výše příspěvku by měla být nižší než v roce 2019, ale na přidělení dotace by měl mít nárok každý zájemce. Kromě toho jsme vyčlenili 650 tisíc eur na budování nabíjecích stanic, o kterou mohli žádat samosprávy i podnikatelé,“ přibližuje tiskové oddělení Ministerstva hospodářství SR.
Kromě toho slovenská legislativa umožňuje zřizovatelům obcí a samosprávám vyhlašovat nízko emisní zóny. Zároveň mají majitelé vozidel možnost zrychlených odpisů elektromobilů a nabíjecích stanic pro elektrická vozidla.
Komfort elektromobilu nabídnou také hybridy
Dnešní doba přeměny automobilového průmyslu přináší zákazníkovi i jiné benefity než levnější kilometry. Příkladem je částečná elektrifikace vozidla, která je přímým mezistupněm mezi fosilními palivy a elektromobilitou.
Patří sem i Škoda Octavia e-TEC s tříválcovým motorem 1,0 TSI o výkonu 81 kilowattů. Ceník říká, že oproti modelu bez pomocného elektromotoru si sice připlatíte, ale získáte nižší spotřebu.
Mezi výhody je třeba zařadit i 48 V startér – alternátor, který je o poznání tišší než běžný startér a také to, že díky rekuperaci elektrické energie se při brzdění šetří brzdové obložení.
„Mild-hybrid je pro auto lepší než klasický start-stop systém, navíc mild-hybridy přinášejí i novinky jako elektrické olejové čerpadlo, které motoru prospívá,“ potvrzuje Juraj Hrivnák, redaktor magazínu Auto, motor a sport.
Rozdíl v registračním poplatku 950 eur
Pokud si chcete vyzkoušet život s elektromobilem, ale zároveň nechcete přijímat kompromisy spjaté s omezeným dojezdem, můžete si vybrat i plug-in hybridní řešení. V modelové paletě nejprodávanější Škody je jím model Octavia iV s cenou začínající na 31 760 eur ve výbavě Ambition.
Díky výkonným elektromotorům má překvapivou dynamiku a čistou jízdu. Z nuly na sto zrychlí za 7,7 vteřiny a čistě na elektřinu nabízí dojezd 55 až 79 kilometrů. Znamená to, že při domácím nabíjení by referenční okruh 50 kilometrů ujela stejně ekonomicky jako elektromobil, ale beze strachu z prázdné baterie. Ta se totiž dá dobíjet také spalovacím motorem, například při jízdě na dálnici.
Pro plug-in hybridní modely navíc platí podobná zvýhodnění jako u elektromobilů, z nichž nejvýraznější je poloviční registrační daň. U sportovního modelu Octavia RS iV je rozdíl v registračním poplatku 950 eur. I k plug-in hybridní Octavii nabízí praktické řešení nabíjení samotná automobilka, jednotlivé nabíječky se liší cenou a určením.
Jak nabíjet doma a v práci?
Co se týká nabíječek, máte na výběr z více možností. Základní Škoda iV Charger (556 eur s DPH) sice nedisponuje inteligentními funkcemi a propojením s mobilní aplikací, je však robustním řešením pro rychlé, bezpečné a pohodlné domácí nabíjení elektromobilu či plug-in hybridního vozu.
Škoda iV Charger Connect (795 eur s DPH) má také modul pro autorizaci čipovou kartou RFID, díky čemuž může sloužit více uživatelům.
„Hodí se pro společné podzemní garáže, kde toto řešení zabrání neoprávněnému nabíjení,“ říká PR manažerka Škoda Auto Lenka Kalafut Lendacká.
Nejpropracovanější ŠKODA iV Charger Connect+ (1 074 eur s DPH) do své technické výbavy přidává ještě LTE modul a certifikovaný elektroměr.
„Takový wallbox může sdílet více uživatelů. Data o nabíjení se odesílají do aplikace a uživatelé i provozovatel přesně vidí, kdo spotřeboval kolik elektřiny,“ vysvětluje Kalafut Lendacká.
Řešení je vhodné například pro firmy, kde zaměstnanec využívá služební auto, které nabíjí doma. Údaje z certifikovaného wallboxu, který mu firma nechá nainstalovat, může využít k následné kompenzaci za energii spotřebovanou služebním autem.
Zároveň se připravuje inovativní řešení nabíjecí karty, díky kterému bude možné nabíjet elektromobil kdekoli v Evropě s jednou čipovou kartou. Celoevropská karta bude na Slovensku dostupná s příchodem modelu Enyaq iV.